آموزش cpp

مرجعی برای یادگیری و تمرین برنامه نویسی و الگوریتم

مرجعی برای یادگیری و تمرین برنامه نویسی و الگوریتم

آموزش cpp
کلمات کلیدی
بایگانی

تابع

مفهوم و ضرور تابع
یک تابع(یا function در انگلیسی)، مانند بلوکی از کد سازمان یافته و قابل استفاده مجدد هست که برای انجام یک عمل واحد و مرتبط استفاده می شه. توابع معروف و پرکاربردی مثل ()main و ()cout که توسط خود کتاب خانه ++C توسعه یافته اند، توابع داخلی نام دران. اما ما می توانیم توابع خودمان را نیز بنویسیم و با استفاده از آنها یک عمل مشخص رو چندین بار انجام بدیم تا هم میزان کمتری از وقت حدر بره(اگه شونصد بار لازم شد ک م م بگیری یا هرچیزی میخوای چهار خط واسه هرکدومش بنویسی؟!2400=4*600!!!) و هم برنامه حجم کمتری بگیره(زیست شناسی که نمیخونی داری کد میزنی):) و هم راحت تر قابل خوندن و بررسی کردن باشه(وقتی سروکارت با کد های کلان و گنده بیوفته متوجه میشی چقدر مهمه!). تابع در همه زبان های برنامه نویسی وجود داره و اشکال مختلفی داره ولی مفهوم تابع همه جا یه چیزه. 

جدا از این ها در اصل تابع یک مفهوم ریاضیاتی هست که به صورت استعاره به شکل یک ماشین یا جعبه سیاه نمایش داده می شود که روی یک مقدار(value) تغییرات مشخصی رو اعمال می کنه.
خروجی⇒تابع⇒ورودی


تابع در سی پلاس پلاس
تابع در زبان سی پلاس پلاس سینتکس(ساختار) نسبتاً پیچیده ای داره ولی مسلط شدن در تابع کار سختی نیست و با تمرین و تکرار به راحتی میشه مسلط شد.
ساختار تابع به شرح زیر هست

اسم تابع
اسم تابع بهتره کوتاه باشه و تا جایی که ممکنه بشه از روش عملی که تابع انجام میده رو فهمید. استفاده از _ هم رایجه ولی عدد نمیشه اول اسامی آوارد.

متغیر خروجی

اولین بخش در نوشتن تابع متغیر خروجی هست. باید بر اساس عملکرد تابع انتخاب کنید که چه خروجی ای میخواید دریافت کنید.
ورودی های تابع
ابتدا نوع  متغیر ورودی ای که میخواهیم به تابع بدیم رو انتخاب می کنیم و بعدش هم اسم متغیر رو انتخاب می کنیم. بعد هم به صورت زیر مقادیر رو جایگذاری می کنیم.

بدنه تابع

اصل کار بدنه تابع هست که شما عمل مورد نظرتون رو توش پیاده کنید. کد زیر تابعی برای میانگین گرفتن از دو عدد هست.

#include<iostream>
using namespace std;
int main()
{
    int avr(int a, int b)
    {
        int x;
        x = ( a + b ) / 2;
        return x;
    }

}

 

  • روح الله

تابع

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی